Tips om het onderwijs aan je school te innoveren
2 min gelezenDe job van een leraar is geen gemakkelijke. Je hebt de verantwoordelijkheid om een nieuwe generatie op te voeden. Dit is geen gemakkelijke opdracht. Het kost veel energie, en wat het nog lastiger kan maken zijn saaie teamvergaderingen waar het vaak niet ter zake gaat. Het gaat in deze vergaderingen meestal om administratieve handelingen en andere organisatorische onderwerpen die je niet verder helpen in je werk en alleen maar veel energie vreten. Als dit je allemaal bekend voorkomt dan is het tijd voor een verandering. Tijd om een nieuwe aanpak te proberen die meer ter zake is en ook nog effectiever is. Het gaat hier over twee verschillende technieken. De ´Lean´ en ´Scrum´ techniek.
Scrum onderwijs
Scrum is een manier van werken die oorspronkelijk in de IT is ontstaan. Het idee van scrum is dat je als team in een korte periode projecten productief en efficiënt aanpakt. Bij deze aanpak ga je dus snel en effectief te werk, dit geldt ook voor eventuele problemen. Deze worden meteen opgelost om zo snel verder te kunnen. Bij scrum werk je in zogenaamde ´sprints´. Dit is een periode van 2 tot 4 weken waar je een bepaalde aantal werk oplevert. Elke dag is er een kort overleg met een scrum bord om alles overzichtelijk te houden.
Op een scrum bord wordt dan onderscheiden tussen organisatorische zaken en zaken die het onderwijs verbeteren voor leerlingen. Zo hou je meer tijd over voor zaken die belangrijk zijn, namelijk het onderwijs. Organisatorische zaken worden overzichtelijk neergezet op het scrum bord, waar ze snel afgewerkt kunnen worden.
Het resultaat is dat er meer tijd wordt besteed aan het verbeteren van het onderwijs. Dit is niet alleen voor leraren mooi, maar vooral voor leerlingen.
Lean onderwijs
Bij de techniek ´lean´ speelt verbeteren de centrale rol. Het doel is dat er waarde wordt creëert. Dit kan alleen gebeuren als iedereen in een organisatie meewerkt aan wat belangrijk is en verspillingen zo min mogelijk houdt. Belangrijk bij het creëren van waarde is dat er naar de klant wordt geluisterd. Het kan moeilijk zijn om het uit het perspectief van de klant te zien, het kan dus nieuwe openbaringen brengen. In het onderwijs is de ´klant´ natuurlijk de leerlingen.
Bij deze techniek wordt dus alleen naar de zaken die nodig zijn gekeken. Wat kan het onderwijs beter maken? Wat kan het onderwijs efficiënter maken. De rest is overbodig. Hiervoor heb je meer tijd voor de belangrijke zaken en kun je samen het onderwijs naar een nieuw niveau brengen.
Bron: www.stichting-leerkracht.nl